AdSense

sábado, 21 de mayo de 2011

Fwd: [gene_camara] Rv: Informal Vocational Training in / Formation professionnelle informelle [ECOWAS countries - Pays de la CEDEAO]



---------- Mensaje reenviado ----------
De: Guillermo Fernando Cámara <guillofca@yahoo.com.ar>
Fecha: 20 de mayo de 2011 16:25
Asunto: [gene_camara] Rv: Informal Vocational Training in / Formation professionnelle informelle [ECOWAS countries - Pays de la CEDEAO]
Para: Nuestro Grupo <gene_camara@gruposyahoo.com.ar>


 

 
guillofca
GUILLERMO FERNANDO CÁMARA
Celular: +5493425045816
25 de Mayo 1207-Santo Tomé-Provincia de Santa Fe-RA
Cuentas en Google, Facebook, Live y, por supuesto en Yahoo.
Ver escritos en:

Los libros terminados pueden ubicarse en los archivos de los sitios indicados en español.

----- Mensaje reenviado -----
De: UNESCO-UNEVOC e-Forum <e-Forum@unevoc.unesco.org>
Para: UNESCO-UNEVOC e-Forum <forum@unevoc.unesco.org>
Enviado: viernes, 20 de mayo de 2011 13:54
Asunto: Informal Vocational Training in / Formation professionnelle informelle [ECOWAS countries - Pays de la CEDEAO]


From: Francis Mosettig
Sent: 2011-05-20 18:51:00
Subject: Informal Vocational Training in / Formation professionnelle informelle [ECOWAS countries - Pays de la CEDEAO]

Dear colleagues,

Currently, there is a discussion  on informal vocational training on the
e-forum. Since informal TVET is a key concern in ECOWAS countries, it would
be worthwhile to see current local issues as well as experiences in
implementing, harmonising and measuring informal TVET.

For instance, on a previous message, Mr. Ahmed Ferej explained a project
in Sierra Leone (see
http://www.unevoc.unesco.org/forum.php?lang=en&skin=efor&show=1358):

"Through GTZ (now GIZ) facilitation, apprentices were attached to a
Master trainer in
the informal sector. The training process on the job was much as it has
been
over generations, through observation, modelling, attempting small
activities and
gradually building up to proficiency overtime.  What I thought was unique
was
the requirement for the trainees to take one afternoon a week to acquire
reading, writing and arithmetic skills provided by a teacher assigned to
the
group by GTZ.

Such a project can be very successful if some basic theoretical knowledge
of
the trade is included. The generation of trainees will be 'better' than
their
masters in due course and their own apprentices will also be better.

A really innovative way of improving training in the informal sector which
in
many developing countries is the largest source of skill training. And
when you
throw in an opportunity to validate their practical skills through a trade
test
as it is done in some countries like Kenya, Malawi and Pakistan for
example, you
give the trainees a chance to make a real breakthrough and an ability to
develop
some life learning skills."

Some of the people who worked in ECOWAS countries can be interested to
react on this experience or give additional experiences.

Yours faithfully,

Francis Mosettig [ECOWAS-CEDEAO Moderator]
For messages concerning ECOWAS countries, you can write to
ecowas.e-forum@unevoc.unesco.org]

----Résumé en français

Un débat est en cours sur la formation professionnelle informelle au sein
de l'e-forum. Puisque l'EFTP informel est une préoccupation majeure dans
les pays de la CEDEAO, il serait intéressant d'examiner les questions
actuelles locales, les expériences réalisées, ainsi que la manière
d'harmoniser et mesurer l'EFTP informel.

Par exemple, sur un message précédent, M. Ahmed Ferej raconte un projet
en Sierra Leone (voir
http://www.unevoc.unesco.org/forum.php?lang=en&skin=efor&show=1358 pour la
citation complète):

Grâce à la facilitation de la GTZ (maintenant GIZ), les apprentis
étaient rattachés à un maître formateur dans
le secteur informel. Les stagiaires devaient prendre un après-midi par
semaine pour acquérir
des compétences en lecture, écriture et calcul grâce un enseignant
affecté par la GTZ.

Un tel projet peut être très efficace si certaines connaissances
théoriques de base sont incluses.
Certains pays comme le Kenya, le Malawi et le Pakistan par exemple
permettent aux apprenants de valider leurs compétences pratiques à
travers un examen écrit et pratique (trade test). Ainsi, ils donnent aux
stagiaires la possibilité de développer un peu de vie d'apprentissage des
compétences

Certaines des personnes qui ont travaillé dans les pays de la CEDEAO
peuvent être intéressées à réagir sur cette expérience ou partager
des expériences supplémentaires.

Pour les messages ayant un rapport avec les pays de la CEDEAO vous pouvez
écrire à ecowas.e-forum@unevoc.unesco.org

view thread online:
http://www.unevoc.unesco.org/forum.php?show=1366

--------------------------------------------------------------------
UNESCO-UNEVOC e-Forum, http://www.unevoc.unesco.org/e-forum
Login for read-only access: User "Bulletin", password "read"
Contributions, feedback, unsubscription: forum@unevoc.unesco.org

--------------------------------------------------------------------


__._,_.___
Actividad reciente:
.

__,_._,___



--
CARLOS FLORENTINO VEGA Y SONIA MABEL AGUIRRE: CONCESIONARIOS DEL CAMPING CAMARONES LES DAN LA BIENVENIDA Y ESPERAN SU COMUNICACIÓN, NOTA O COMENTARIO.

Mobile telephones (cellular): +5492965322906 and +5492974148524 (02965-15322906 and 0297-154148524).

 

Correo Electrónico:  CampingCamarones@gmail.com

Página Web: http://sites.google.com/site/campingcamarones

Blog: http://campingcamarones.blogspot.com/

No hay comentarios:

Publicar un comentario